Blogg

Jag hör vad du vill, men jag ger vad du behöver!

22 januari 2015

Core hit och core dit,,, va fan ä r core och vad ska man ha den till. Frågan kom från en ny kund och jag tycker att den är synnerligen befogad. Vi som är initierade och på något sätt jobbar i branschen eller som har god träningsvana tror oss veta. Men för alla andra, de som har behovet av att stärka det vi kallar core vet sällan vad det är och hur den ska tränas.
Helgen tillbringade jag med mycket duktiga PT’s från Uppsala. Jag höll en föreläsning och en praktisk workshop för dessa i ämnet -Core!.
Gänget från Womens Wellness har tagit steget att avveckla de klassiska och monotona mag och coreövningarna vilket jag tycker är modigt och väldigt intressant. Modigt för att de går mot media och alla ”sanningar” som finns. Intressant för att se hur utfallet blir, hur tas alternativen emot av alla deras kunder.
Min, och även många andras insikt, kring allmänhetens corebild kan beskrivas som torso. Core är kroppen utan armar och ben. Och visst är dessa muskler och dess funktioner viktiga. Men i rörelsen har vi oftast inte större glädje av dem än hur de kan använda armar och ben. Alltså är min bild av effektiv core hela kroppen. Varje led har ett core-ansvar. Och effekten blir inte bättre än hur ”muskeldialogen” mellan alla leder fungerar.

Sett med den insikten blir ju plankan där man ligger och plattar ut svanken en väldigt märklig övning. Hållningen är krum och utmaningen är att ligga så länge som möjligt,,,, varför?
Situp där vi ligger och guppar upp och ner i olika tempon,,,, varför?
Svarar du uthållighet, kontroll och sex-pack? Det kan du få det med ett stort antal övningar som utmanar den inre dialogen på ett mycket mer effektivt sätt. Ett sätt som av de flesta upplevs som roligt och utmanande.

Så när kunder eller nyfikna säger till mig att de vill lära sig traditionell planka eller situp blir det blankt nej.(utom vid viss rehab) Istället ger jag rörelser där större delen av kroppen utmanas på ett naturligt effektivt sätt. Det som är så fascinerande är att det skapar ett kreativt tänk hos den som får tipsen. Bara av att släppa det låsta och tillrättalagda. Det föder nya tankar och möjligheter. Något som jag tror att man tar med sig ut i livet. Så, ifrågasätt dina övningar. Hur naturligt utmanande är de?. Blir du utmanad i rörelsen eller slåss du mot mjölksyra i en isolerad övning?

Inga kommentarer

Blogg

Jag hör röster!

16 januari 2015

Det sägs att hjärnan bara ser bilder,,, min hör röster också. Jag tror faktiskt att du också hör röster. Men kanske vågar du inte lyssna på dem. Jag läser ibland att man ska lyssna och försöka förstå dem. Mina är jäkligt svåra att förstå ibland. Inte så att de sluddrar och är otydliga. Men de för mig inte dit jag vill. När jag försöker få dem att förstå vart jag vill så flinar de bara och vänder ryggen till. De får mig att göra saker som jag inte planerat och de får mig ibland att göra saker jag inte gillar. Ibland styr de över min tunga. Jävla röster! Jag började se dem som dåliga vänner! ”Vänner” som jag lärde känna för väldigt länge sedan har nu visat sin rätta sida. De visar sig nu inte vara de jag behöver. Och sådana kontaktar man ju inte så ofta. Man skaffar sig nya vänner.

Märker hur detta börjar att skapa nya mönster. De nya rösterna har fått mer utrymme i mitt huvud. De gamla vänn,,,rösterna blir allt svårare att höra. De väser och hotar, påminner om förr, men jag blir mest irriterad på dem nu. Nu kan jag vända dem ryggen, jag har ju nya vänner att lyssna till.

Kanske dags att du också tar fram din gamla kontaktlista och ser över vilka röster som är vänner och vilka som kan raderas?

Kanske göra det redan till helgen?

Inga kommentarer

Blogg

Måstevation v/s Lustivation, jag har löst gåtan!

15 januari 2015

Vad är egentligen motivation. Det var inte så länge sedan man generellt sa att antingen hade man motivation eller ej. Men är det inte så att alla har motivation på olika sätt och vid olika tillfällen. Får man den eller skaffar man sig den?  Vet man när den kommer? Hur känns den?

Själv väljer jag att dela upp motivationen i en skala från ”Måstevation” till ”Lustivation”.

Under Måstevation finner vi energier kring det vi m å s t e göra för att få något gjort. Här styr oftast hjärnan. Här finner vi ofta sådant som inte är naturligt för oss men är nödvändigt för att få vardagen att fungera. Som att gå till ett jobb jag inte gillar, träna ett förbränningspass jag inte gillar men som får mig att hålla vettig vikt, göra läxor kring ett ämne jag inte förstår eller behöver och så vidare.

Kring Lustivationen finns ett glimmer av outtömlig energi och det är hjärtat som styr rytmen. Jag har flow. Här ligger det jag gillar och det som får hjärtat varmt.

Den första energin, Måstevation, får du kämpa med. Spjälkande tankar skapar rutiner som får saker gjorda. (bästa fall). Du känner dig duktig,,,,,,, I Lustivationen känner du dig glad och lycklig.

Lustivationen kommer av sig själv,, eller?

Vänder man tänket och blandar in lite laterala influenser ser man ljuset. Varför inte bara vända sig till det man gillar? Då har jag ju oftare flow.

Här blev det säkert tvärnit för många. Man m å s t e faktiskt göra vissa saker!!!!! Sant, men vilka och i vilken omfattning. Vi vet ju att vi går omkring med självvalda bilder kring vår existens som saknar grund och sanning. Mycket kring det som sägs och sker i vårt liv går faktiskt med enkelhet att ändra. (ja, ja neggo, inte allt)

Men för att göra det måste vi brottas med medärvda gener som vill att vi ska hålla oss till det vi gör. Förr, för väldigt länge sedan var det förenat med risk och fara att provapå oprövade saker. I värsta fall blev jag utesluten ur gruppen eller tog ett beslut som fick mig stendöd. Men hör och häpna, tiderna har förändrats, förutsättningarna är annorlunda. (Vilken kioskvältare:-)

Mitt tips till dig blir att lista upp fem saker som kräver Måstevation. Stoppa dem i en påse med lateralt trollpulver, skaka om. Ta upp det som har omvandlats på ett sätt som kan sättas på Lustivationslistan.

Suger jobbet? Byt direkt utan att tänka för mycket, se till att starta en process som leder dig i en annan riktning. Eller stanna och gör om, byt och vrid på saker och ting för att få förändring,,

Är ditt pass en mardröm? Gå aldrig dit igen! Angrip ditt viktproblem från en annan vinkel. Du kan faktiskt enkelt ändra kostvanor ( shhh, inga ursäkter!)och skita i träningen. Rör dig på ett annat sätt istället.

Min poäng är att Motivation är ett behov som är skapt av m ä n n i s k a n. Och det är allt annat än naturligt. Låter du hjärtat dämpa hjärnans präktiga bräkande så hör du andra alternativ som producerar Lustivation utan ansträngning. V Å G A LYSSNA, V Å G A FÖLJA! Du kommer att finna det lättare att gå upp mörka och kalla Måndagmornar och du får saker gjorda med ett leende på läpparna.

KRAM

Inga kommentarer

Blogg

Variera dig som Karl!

14 januari 2015

Sitter och reflekterar över samtalet med Karl Dyall som inte helt oväntat kom att handla om träning. Men ni som känner Karl vet att det finns så mycket mer djup i denna trevliga man än träning, vilket förmodligen är en bidragande anledning till att han orkar vara den föredömliga atlet han är.

Och det är de ”djupare” delarna, eller funderingarna kring dem, som kom att fastna. Varför vi gör som vi gör när vi tränar. Vad gör att vissa fortsätter och andra slutar? Hur skapar man ett sundare träningsbeteende kring hårdare träning.  Inte enkla frågor och det finns inte ett givet svar. Och så ska det förmodligen vara. Det finns inte en bästa träningen, bara massa olika. Karl är ett bra exempel på hur man kan skapa fantastiska resultat med sin bakgrund inom kampsport, dans och nu på senare år, Crossfit. En salig blandning som har en sak gemensamt, rörelseutmaning. Kraftfullt blandas med mjuktfullt. Elegans med ren explosivitet.

Jag tror att det är här vi andra också kan hitta nyckeln till kontinuerlig träning som över tid ger allsidiga och sunda resultat. Och vill du ha lite ”trust” till resonemanget kan du alltid backa bak och se hur människans utveckling har skapat våra färdigheter och därmed våra behov av allsidiga rörelser.

 

Så,,, Våga variera dig inta bara i olika pass. Belastning, tempo och rytm är andra viktiga egenskaper som bör lyftas in. Rörlighet och smidighet i perioder då kroppen gnäller kan vara andra viktiga pusselbitar för att skapa kontinuitet och långsiktighet i en sund träning. Och du, glöm inte de djupa tankarna. Vem är du och vart ska du?:-)

Karl

 

Inga kommentarer

Föreläsningar/Workshops

Nytt år, nya tankar- tjejen i splitt!

13 januari 2015

Satt på cykeln och fördrev tiden medans mitt knä skulle få den cirkulation som tillsammans med andra små utmaningar  ska leda till benstyrka och stabilitet framöver. (opererat knä som bråkar med sin husse)

Min blick fastnade på en tjej, en ung tjej. Hon var klädd enligt konstens alla regler. ”MTV” regler vill säga. De kläder som satt på kroppen satt tight och de var färgglada. Stora vita hörlurar matchades med platinablont hår och vattenfast smink. Mina förutfattade tankar kände lukten av en ung och stark parfym. Hon satt så  tyst när hon tränade, samtidigt skrek hennes uppenbarelse- ”SE PÅ MIG”!!!

Det uppenbara  var att hennes beteende sa- ”ta mig här ifrån”!

Hon satt i pec-deck maskinen och tränade bröst som inte fanns men som förmodligen kommer vara silikonfyllda innan hennes 18-årsdag. Hennes litenhet gjorde att hon fick gränsla sitdynan som om hon satt på en kraftig arbetshäst. Min första tanke: Vem fan har gjord en sådan maskin?,,, knappast en tjej.

Nu satt jag alltså och tittade på en ung tjej som gränslat en maskin där hon tvingats till en imponerande splitt och en pornografisk svank för att i huvud taket sitta kvar. När hon försökte sig på en armrörelse visste hon inte vart hon skulle titta så taket fick sig en ordentlig analys.

Min andra tanke: Varför?  Jag var så när att gå fram (vilket jag ofta gör) till henne för att be henne berätta hennes historia

pecdeck

Vem har lärt henne at se ut som hon gör när hon ska t r ä n a, Vem har lärt henne att göra det hon gör, och vad vill hon? När jag såg mig omkring såg jag ett tiotal tjejer till som gick omkring, i något softare framtoning, och inte visste hur de skulle vara eller hur de skulle göra, men på gymet var de.

Min tredje tanke: Är det n å g o n som egentligen frågat vad de vill, innerst inne? Drog mig tillminnes ett tillfälle då jag pratat med ungdomar om deras mål. De hade inge mål. Men när jag fråga om vad de drömde om kom det vartefter fram att de ville bli accepterade, känna sig omtyckta, de ville tillhöra, ge och få. VI kom efter ett tag fram till att det var fantastiska mål med livet.

Min fjärde tanke: Hur mycket hjälper min älskade bransch till med dessa mål?

Tillbaka till den platinablonda tjejen. Var det dessa mål hon sökte sig mot när hon ” spökade ut sig” innan träningen? Är det därför som de unga grabbarna går omkring och sprätter som stolta tuppar utan hår på bröstet? Dom vill vara accepterade och identifierade.

Min femte och sista tanke: Fan, här finns sjukt mycket att göra. Vem blir först att skapa en anläggning full med goda föredömen (tränare) som hjälper ungdomar med värderingar, etik, moral och framförallt självkänsla. Ett gym med en atmosfär som är avväpnande och tillåtande, som får ungdomar att vilja ge och ta emot. Ett hem där de trivs med sig själva och där de kan stärkas som individer.

Inga kommentarer


Våra koncept

"Ingen träning blir bättre än vad du gör den till, se till att gör den bra, och rolig" - Jose Nuñez

Jose Nuñez är grundare av Bodies In Motion som genom de 25 verksamma åren visserligen har bytt namn par gånger men alltid haft samma passion för att utveckla funktionell, effektiv och framför allt rolig träning.

I denna blogg kan du ta del av Jose’s tankar och tips. Även komma med reflektioner och kommentarer.

Författare till:

   
mxdcvaraklader
springtime

© 2017 José bloggen.