Föreläsningar/Workshops

När tänker skolan börja ta ansvar för lobotomeringen av våra barn?

07 juli 2014

slider_BIM_22

Vad skolan ska göra finns väl dokumenterat i svårbegripliga skrifter. Frågan är om någon skola ens är i närheten av att kunna leverera det som i skriften eftersträvas. Det behöver i och för sig inte vara några problem i sig, mycket av det som står där är dravel och av ointresse för att ett barn ska må bra och utvecklas till en välmående människa.

Å andra sidan verkar inte skolan vara intresserade av att skapa välmående barn. Idag bygger skolan på ett försök att skapa välpresterande barn vilket inte alls har med välmående att göra. Som det är nu är det snarare tvärt om. Vi vet att allt för många barn mår väldigt dåligt av det som skolan erbjuder.

Jag har under flera år vart kritisk till det som sker på våra skolors gårdar -skolgården. Den Eu anpassning som inleddes när vi gick med i unionen har skapat kala och döda gårdar där ibland konst och andra kosmetiskt krystade försök har gjorts för att “liva upp”.

Men faktum kvarstår, gårdarna är inget annat än själlösa kalhyggen. Och det finns för få undantag.

Nu vill beslutande krafter inleda nästa steg, om det nu inte redan har inletts, och krympa gårdarna ytligare. Vissa vill inte ha gårdar alls. “ röra på sig kan barnen väll göra i närmaste park”.

Men eftersom jag från hösten tänker börja bry mig även på ett konkret plan har jag valt att gå in i skolan med start i Fryshuset där jag ska fungera som tränare och “rörelsementor” för vissa passioner.

Jag har även lyckats komma med i ett inledande möte där en projektperson har kartlagt landets alla skolgårdar. Det finns nu ett underlag som visar hur det ser ut. Nu ska diskussionen inledas kring skolgårdarnas morgondag. Och redan nu ser jag igenkännande mönster där det ska sökas pengar för att göra det konstlat och tillgjort. Mina konkreta förslag kommer att handla om att hålla i pengarna och istället göra det enkelt och naturligt. In med utmaning som väcker nyfikenhet kring rörelsen och kroppens funktion.

Och varför inte låta barnen själva jobba med ombyggnaden kring morgondagens skola.

  • Låt dem gräva och bygga.
  • Låt dem svettas och ta ansvar för vad som händer.
  • Låt dem få känna sig delaktiga i sin närmiljö.

Tror vi har mycket att hämta där även när det gäller besparingar för skadegörelse och klottersanering.

Vad tror du?

 

Inga kommentarer

Dela din åsikt

Kommentera

Våra koncept

"Ingen träning blir bättre än vad du gör den till, se till att gör den bra, och rolig" - Jose Nuñez

Jose Nuñez är grundare av Bodies In Motion som genom de 25 verksamma åren visserligen har bytt namn par gånger men alltid haft samma passion för att utveckla funktionell, effektiv och framför allt rolig träning.

I denna blogg kan du ta del av Jose’s tankar och tips. Även komma med reflektioner och kommentarer.

Författare till:

   
mxdcvaraklader
springtime

© 2019 José bloggen.