Föreläsningar/Workshops, Okategoriserade

En käpprätt övning!

31 januari 2014

Tänkte bjuda på en helgutmaning som är anpassningsbar efter såväl plånbok (billigt redskap) som den individuella förmågan. Du kan enkelt leta dig fram till en belastning där du kan utföra övningen.

Håll käpparna som två skidstavar framför dig. Pressa käpparna ner i underlaget samtidigt som du går fram med små steg tills att du ligger med neutral hållning i den vinkel du finner lämpligast,,, för att orka utföra några repetitioner:-)

SONY DSC       SONY DSC

 

Sträva efter att ligga sträckt och neutralt när du drar dig upp. Utmaningen blir att styra den inre biomekaniska dialogen så att rörelsen går att utföra på ett stabilt sätt. Förutom kroppens vinkel ligger mycket av belastningen i hur tätt fötterna står i förhållande till varandra. Tätt=tufft, brett= lite enklare. Prova även med olika tempon. Och var bered på att händerna får en ”omgång” de också.

Käpparna bör vara minst 30 mm i diameter

Inga kommentarer

Föreläsningar/Workshops

Ungdomar är jävligt lata!!

30 januari 2014

Det generella påståendet kan inte vara nytt för någon, kanske håller du med, och kanske har du sagt något liknande själv. Många av oss vuxna förstår inte hur de tänker. “ När jag var liten då var vi minsann ute och lekte,,, minsann!

Vad som fascinerar mig är att vi generaliserar när vi diskuterar barn och ungdomars hälsa så till den grad att vi inte vet vad vi pratar om.

Fler står bakom vågen att barn och ungdomar ska träna!

För att få ordning på deras rörelse och träning som främst ska få dem välmående och friska måste vi reda ut två sönderslitna ord, -träning, och -hälsa.

Vad är egentligen träning och hur ska den bedrivas. Vilka behov har ungdomar idag? Jag ser fler bottnar. Rent fysiskt måste de utmana sina nedärvda egenskaper som skapar lust. De ska alltså få leka mycket. Här faller mycket bort som har med organiserad idrott att göra. Vi måste tänka om nu när vi ser att idrotten blöder i takt med att ungdomar lämnar den för något annat. Vi måste tänka om när vi ser att kommuner pumpar in miljoner i rörelseprojekt och använder SAMMA idrott som fått barnen att lämna idrotten. Är det inte bara idioten som återupprepar på samma sätt och hoppas på förändring?

Jag tror inte att helhetslösningen ligger i att kommuner erbjuder gratis fotboll, basket, med mera. Det är ett bra initiativ, vissa familjen med väldigt tight ekonomi förtjänar sådana aktiviteter.

Men vi kommer ingen vart med kärnproblematiken, ungdomar blir alltmer passiva.

Jag vill påstå att ungdomar väljer andra alternativ av en anledning, FÖR DE HAR LUST!

Det spelar uppenbarligen ingen roll att vi upplyser dem, de har ingen lust. Idag vet de hur bra det är, men de har ingen lust.Statistiken visar hur idrotten tappar ungdomar i takt med att de åldras från 7 år. Sedan uppstår ett passivt vakuum innan de dyker upp i träning/gym/fitness branschen. Väl i den branschen talar vi om dem hur de ska träna tekniskt och korrekt, tillrättalagt och organiserat. Vi ger dem fiktiva mål som inte har mycket med livet i övrigt att göra. De ska sträva efter siffror och repetitioner. Bra så, men sällan skapas LUST. Det sägs att människan och även ungdomar är lata. Inget kan vara mer fel. Människan är som alla andra däggdjur när det kommer till rörelse.

De rör sig så lite som möjligt för att uppnå ett resultat. Jag kan se tre undantag när däggdjur rör sig mer än vanligt. När de jagar, eller blir jagade. Och när de LEKER. Och leker gör de för att de har LUST. Lustfylld lek tenderar vara spontan och utmanande, samtidigt individanpassad. Den är varierad och icke liksidig i sitt utförande. Det linjära träningstänket är utbytt mot ett organsikt rörelseinferno som anpassas och som växer med en nyfiken aptit som är hur naturlig som helst.

Vad jag vill få sagt är att det finns massor av mark som inte provats på bred front. Den gränslösa träningen kan, och kommer att vara framtiden för att aktivera ungdomar. Det har vart så i miljoner år och behoven finns kvar i oss. Och jag är otroligt tacksam över att få möjlighet att jobba med ungdomar och deras träning.

Hälsan då? slitet uttryck som kan innefatta allt från Alvedon till tåhävningar.

Jag skulle vilja säga att ungdomars hälsa bör stavas a t t i t y d! Ger vi ungdomar allsidiga, utmanande rörelser och samtidigt en attityd som får dem att bli lösningsorienterade är mycket vunnet. Kan vi med gränslös träning och rörelser visa dem att ALLA kan, bara på olika sätt, är mer vunnet. Kan vi ge dem nya mätvärden, typ -känna efter, så får vi insiktsfullare ungdomar.

Kan träningen skapa riktlinjer för livet kan vi lära ungdomarna att det finns mycket att göra och utveckla, att vi alla är unika. Att vår kropp är unik och den ska vårdas med kärlek.

Och de som ska visa hur det ska gå till är DU, JAG OCH VÅR GRANNE!

 

Inga kommentarer

Föreläsningar/Workshops

Träna dubbla pass varje dag, samtidigt!

14 januari 2014

träna två pass om dagen, samtidigt.
sitter och funderar på det här med effektiv träning. Förmodligen för att jag på eftermiddagen ska hålla en föreläsning för Rikspolisen i just det ämnet, effektiv träning!
Men vad är egentligen effektiv träning? Är inte det bara en tolkning av det som gjorts? Eller är det bara de fysiologiska aspekterna som räknas in. Jag kollade in handbolls-EM igår. I en intervju efter matchen sa spelaren att ”det kändes bra”, alltså en tolkning av det som gick som laget och dess ledning planerat. Och när det kommer till tolkning så ligger det på det mentala planet. Och det mentala kan tränas. och det är här mina tankar kring effektivitet kommer in. Varför inte göra båda samtidigt? Varför inte ha ett uttalat mål med träningen fysiskt såväl som mentalt? När det gäller det fysiska har vi rätt bra metoder att välja bland. Vi vet ungefär hur vi ska stärka styrka och uthållighet, vi vet när det är dax för stretch och rörelighetsträning. Men när det kommer till den mentala träningen står de flesta helt handfallna. Det får liksom bli som det blir.
Jag tror att om du lärde dig lyssna och bättre förstå dina mentala signaler skulle få snygga och funktionella mentalmuskler. Ger du signalerna tid och visar dem ditt ärliga intresse så skulle ditt liv förändras till det bättre på kort tid. Så även din träning.
Och metoderna finns. Precis som inom träning finns det massor av böcker och webmedia kring hur man kan ta sig fram. Generellt gäller det att få det gjort och med viss regelbundenhet, precis som med träning. Ju mer du tränar desto bättre resultat kan du förvänta dig. Uteblir resultaten eller skapar de mental trötthet kan du ändra och korrigera riktningen något, precis som med den fysiska träningen.
Är det inte en rätt berusande känsla att du faktiskt med vilja kan påverka din kropp OCH din mentala hälsa till det bättre!?
Från 2014, japp! jag startar med ett löfte jag med, ska jag dubbla alla mina pass. Jag har numera alltid en fysisk och en mental plan med min träning och upplägget för dagen. Som exempel kan jag nämna att det redan har lyft min akillesträning till oanade höjder. Jag har nu avverkat ett flertall löppass på 1-1,5 timma. Något som för ett par månader sedan var helt otänkbart. Gissa om det ger energi som svämmar över till annat i livet.

 

Inga kommentarer


Våra koncept

"Ingen träning blir bättre än vad du gör den till, se till att gör den bra, och rolig" - Jose Nuñez

Jose Nuñez är grundare av Bodies In Motion som genom de 25 verksamma åren visserligen har bytt namn par gånger men alltid haft samma passion för att utveckla funktionell, effektiv och framför allt rolig träning.

I denna blogg kan du ta del av Jose’s tankar och tips. Även komma med reflektioner och kommentarer.

Författare till:

   
mxdcvaraklader
springtime

© 2017 José bloggen.