Föreläsningar/Workshops

Moveoolyftet, praktiskt tips för dig som gillar utmaning.

19 september 2013

Många träter om vad som är funktionellt eller inte. Med Moveoometoden vill vi inspirera till utmaning istället för att falla in i diskussionen utan svar –Vad är funktionellt?
För att du lättare ska förstå hur vi tänker när vi utvecklar rörelser så tar vi en tabulagt marklyft. Marklyften kommer från en ”tävlingsgren” som utvecklades av män och gubbar som var allt annat än hälsosamma och rörelsestarka atleter. Men lyfte tungt gjorde de, sjukt tungt!
Med vår Moveoovariant adderar vi instabilitet och rekryterar på så sätt fler muskler i rörelsen. Visst måste du gå ner i vikt i början. Men när sedan hjärna nerv och muskelsystem har hittat rätt i den biomekaniska dialogen är du tillbaka i samma lyftvikt, nu betydligt starkare på instabilt underlag vilket du kan ha större glädje av när du ska röra dig i din vardag utanför gymmets väggar. Det kallar vi riktig funktion.

boggmark1      bloggmark2

Du behöver inte kunna så mycket om hur kroppen fungerar. Du kan säkert föreställa dig ungefär vad som skiljer en marklyft på stabilt golv från den på instabilt underlag. Med ett instabilt underlag ökar du informationsflödet från hjärnan. Alla muskler får mer information om vad som krävs och vad som måste göras. Du utvecklar så ett effektivare rörelseregister än om du bara utför marklyften på traditionellt sätt.

 

Inga kommentarer

Dela din åsikt

Kommentera

Våra koncept

"Ingen träning blir bättre än vad du gör den till, se till att gör den bra, och rolig" - Jose Nuñez

Jose Nuñez är grundare av Bodies In Motion som genom de 25 verksamma åren visserligen har bytt namn par gånger men alltid haft samma passion för att utveckla funktionell, effektiv och framför allt rolig träning.

I denna blogg kan du ta del av Jose’s tankar och tips. Även komma med reflektioner och kommentarer.

Författare till:

   
mxdcvaraklader
springtime

© 2019 José bloggen.