Föreläsningar/Workshops

Vägra morgonpromenader på tom mage!

28 maj 2012

Idag gick gränsen för vad jag orkar läsa om den del av min bransch som jag vill befatta mig minst med, den extrema fitnessbranschens allmän rekommendationer om hur man skall nå hälsa.

Satt och läste vår stora kvällstidning och dess hälsosidor där man gav utrymme till en TV-kändistränare (Känd om man nu kollade på viktminskningsprogramet han deltog i) som skulle ge oss läsare inspiration och tips kring hur att komma iform till sommaren,,,               Fan tänkte jag, déjà vu, jag har läst det förr någonstans!

Tränaren vill säkert väl och han följer det han har lärt sig inom ”fitness/byggarkulturen”. Med andra ord: gå upp tidigt på morgonen och gå raska promenader på 60-70 minuter på tom mage!? Ärligt! Hur kul är det? Är det inte bättre att ligga kvar och sova ut, gå upp piggare, äta bra under dagen, träna med skön och aktiv energi? Du bör fråga dig hur mycket de kalorier du förlorar på promenaden är värda.

Vad förlorar du inte i sömnbrist och dagsenergi? Även det skall räknas om till kalorier som du INTE förlorar. En trött kropp med låg energi rör sig mindre = mindre kaloriförbrukning. Jag tycker bestämt att man skall lämna liknande tips till de som kom på dem, ”byggare och fitnessfolk”.

Läser man vidare i artikeln så ser man tips på styrketräning som även den följer samma gamla, och dåligt ifrågasatta, träningmanual som ”byggare och fitnessfolk” använder sig av : muskel för muskel med liksidig belastning!!!!

Om nu personen skall jagas upp ur sängen innan solen gäspat första gången, trött och hungrig, med en sambo som fortfarande ligger och gottar sig i sängen, ska man väl inte ge träning som förbrukar lite energi.

Varför inte låta personen sova, och istället se till att baka in ”back to function” tänket i träningen. Inkludera flera muskler och större rörelser, in med icke liksidig belastning och rotationer, D Å bränner man fett!

Den kända kvälls tidningen bör dessutom ta sig en moralisk (de kan googla på ordet om de glömt dess innebörd) funderare över vilka signaler de skickar ut till kvinnor och män när de i sin ”hälsodel”  fyller ut sidan med en bild på en ung smalglad tjej med välformade bröst (som inte rör på sig hur mycket hon än hoppar) och mini bikini. Läckert? -Absolut! Uppnåbart? -knappt för någon läsare.

Så varför skicka ut signaler som sakta och säkert söker sig in i ungas och medelålders sinne och själ där bilden skapas om hur man ”bör” se ut  när man är frisk och fitt!

Tränaren, han som var kändis för dem som kollat på bantÅförnedringsTV, nämner i sin text att man inte bör ha orimliga mål,,, skaffa en bra livsstil,,,? Jag läser åter igen hans veckoschema som rekomenderar morgonpromenader och likanatomi-baserad träning,,,, tittar på tjejen på bilden, vars bröst har slutat att röra på sig, och tänker hmmmmmm –jag är skeptisk!

6 kommentarer

Dina kommentarer

6 kommentarer så här långt

  1. Christer skriver:

    Bra rutet! Nu kan jag sova gott på morgonen i fortsättningen :-)

  2. Jag har ju testat rätt mycket i min väg mot att bli en lyckligt tränande människa igen, och det inkluderar stavgång. På morgonen. På tom mage.

    Och även om det är skönt att träna på morgonen så är det som du säger bäst att sova ordentligt först och sedan äta lite. Det har jag kommit fram till också.

    Livet handlar ju om mer än träning. Man ska ju överleva allt annat också, utan att bränna ut sig.

    Och skönt att få sovmorgonen bekräftad av en expert :-)

  3. Axel skriver:

    Amen.


Dela din åsikt

Kommentera

Våra koncept

"Ingen träning blir bättre än vad du gör den till, se till att gör den bra, och rolig" - Jose Nuñez

Jose Nuñez är grundare av Bodies In Motion som genom de 25 verksamma åren visserligen har bytt namn par gånger men alltid haft samma passion för att utveckla funktionell, effektiv och framför allt rolig träning.

I denna blogg kan du ta del av Jose’s tankar och tips. Även komma med reflektioner och kommentarer.

Författare till:

   
mxdcvaraklader
springtime

© 2017 José bloggen.